Van Thailand naar Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anouk Vermeer - WaarBenJij.nu Van Thailand naar Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anouk Vermeer - WaarBenJij.nu

Van Thailand naar Laos

Blijf op de hoogte en volg Anouk

11 December 2013 | Laos, Luang Prabang

Terwijl ik dit schrijf zit ik op de slow boat in Laos op weg naar Luang prabang en kom ik vanuit Pai in Thailand. Gister ben ik de grens overgestoken met mijn Argentijnse reismaat waar ik op dit moment mee reis. Inmiddels is het groepje uitgebreid met 2 Australische meiden en 1 Engelse jongen en als we vanavond aankomen in luang prabang gaan we bowlen! Maar eerst hebben we nog zo'n 7 uur te gaan op deze boot dus heb ik mooi ff tijd om een update te schrijven.

Thailand was echt heel vet, ik ben begonnen in Bangkok, ben daar 4 nachten gebleven en toen met de nachtbus (ongeveer 12 uur) naar Chiang Mai gegaan. Daar ben ik ook 4 nachten gebleven en toen ben ik naar Pai gegaan (een super gezellig hippiedorpje met veel te veel leuke spullen die k helaas niet kon kopen omdat ik het anders moet meezeulen...) met een minibus. Dit zou ongeveer 3,5 uur duren maar duurde uiteindelijk ongeveer 4,5 uur. Even voor de beeldvorming; als je de haarspeldbochten van de Alpe d'Huez misschien kent, dan kun je je wellicht ongeveer indenken hoe mijn rit naar Pai was, alleen dan 4,5 uur lang en met een behoorlijke snelheid zullen we maar zeggen. Met piepende en slippende banden in elke bocht heb ik deze dodemansrit gelukkig overleefd! En Pai was het meer dan waard. Hierna heb ik na 3 nachten in Pai de bus (weer een minibus) naar Chiang Kong genomen, een plekje bij de grens met Laos. Helaas ging ons busje kapot toen we Chiang Mai net voorbij waren en moesten we een uur wachten op een nieuwe. We waren er uiteindelijk om 03:00 snachts ipv 00:00 en moesten om 06:30 weer op om de grens met Laos over te steken. Kort nachtje dus, maar de dag erna (gisteren) verliep soepel!

We zijn sochtends de grens over gestoken met Laos en dat was eigenlijk zo gepiept. Vervolgens zijn we achterop een soort truck gestapt richting de slow boat, dit duurde maar 5 minuten dus hadden we net zo goed kunnen lopen, maar wel zo relaxt met die zware backpack. De slow boat tocht gisteren was heel relaxt en echt super mooi! Deze boot brengt je van het grensdorpje Huay Xai naar luang prabang in 2 dagen over de Mekong rivier. Een super mooie tocht. We vertrokken om ongeveer 12 uur en waren in Pakbeng (een dorpje waar we vannacht een tussenstop hadden en dus een nacht sliepen) rond 18:30. Toen voor 25.000 kip (Laos geld heet kip!) een gerecht gegeten met sticky rice, bamboe en beefreepjes. Super lekker! 25.000 kip is ongeveer € 2,30 trouwens. Natuurlijk met een Laos' biertje erbij! Gezellig met m'n argentijnse reisbuddy.

Erna heerlijk geslapen, rond ongeveer 22:30 ging k naar bed en de wekker ging om 07:00 om de slowboat weer te halen waar we vandaag nog een dag op zitten. Vannacht geslapen als een blok gezien de korte nacht ervoor. Nu zit ik inmiddels dus weer op de slowboat, het is nu 11:54 uur en ik ga nu mijn meegebrachte lunch vanuit 't guesthouse maar even proberen: fried rice, vegetables, beef and cashew nuts. Ben benieuwd!

...........

Zo, dat was heuuul lekker :-). Goed, nu even genoeg over mijn reisroute. Ik ben dus begonnen in Bangkok waar ik op dag 1 gezellig met mijn collega Ilona heb rondgehangen. Ik was nogal moe van mijn vlucht en had wel een beetje een jetlag. Gelukkig de dag doorgekomen en uiteindelijk was m'n ritme de volgende dag weer goed. Ik heb die eerste dag ook meteen 2 Nederlandse meiden uit Twente (Enschede) leren kennen en met hen ook meteen nr's uitgewisseld. Dag 2 kwam Freek in Bangkok aan vanuit Cambodja. Gezellig vrijdagmiddag, (Ilona was sochtends vroeg weggegaan en ik ben die dag zelf wat tempels - Wat Poh en Grand Palace - gaan bezoeken, natuurlijk met de tuktuk) zaterdag en zondag met Freek gerelaxed, lekker gegeten en gedronken en rondgestruind! En het leukste was denk ik wel de Co van Kessel fietstocht op zaterdagochtend. Van 07:00 tot 12:00 zijn we met een klein groepje onder begeleiding alle kleine straatjes, marktjes en achterbuurtjes van Bangkok doorgecrossed. Dit was echt suuuper leuk!

Die zaterdagavond zou ik eigenlijk naar Chiang Mai gaan met de bus maar ik had enorm last van blaren van mijn slippers (???) en opgezette voeten, geen idee hoe dat kon, misschien door de warmte en t vele lopen. In ieder geval voelde ik me niet zo goed. Freek is mijn busticket om gaan zetten en ik ben nog een nacht in Bangkok gebleven. Zondag een lekker relax dagje gehad en 's avonds afscheid genomen van Freek bij de bus naar Chiang Mai. Daar begon het avontuur (alleen) eigenlijk pas echt. Maar eigenlijk duurde dit gevoel bijzonder kort. Ik werd samen met een Duits meisje naar de bus gebracht, zette daar 2 stappen en raakte aan de praat met een ander Duits meisje en een Spaans meisje. Met hen ben ik al mijn dagen in Chiang Mai geweest en erna ook in Pai, super gezellig. Toen we in Chiang Mai op zoek gingen naar ons hostel (Julie guesthouse) sloot een belgisch meisje bij ons aan en waren we met z'n vieren.

In Chiang Mai heerst een heel relaxt sfeertje, zeker na Bangkok (wat ik overigens wel echt een vette stad vind!). In Chiang Mai had ik 1 doel, een olifantentrek doen! Dit heb ik op dag 3 dan ook gedaan. Die dag was echt fantastisch, maar de fotos staan dan ook inmiddels al op facebook. De eerste 2 dagen wat rondgestruind, tempel Doi Suthep bezocht, naar Tiger Kingdom -maar niet naar binnen!- geweest, op straat gegeten, chiang biertjes gedronken bij Loi Kroh road en Babylon bar en gechilld. We wilden ook een kookcursus doen maar dat is er niet meer van gekomen. Misschien in Luang Prabang een deze dagen. Ook wilden we ons laten masseren in de gevangenis van Chiang Mai. Die vrouwen die masseren sparen dat geld dan op voor wanneer ze vrijkomen. Helaas was dat volgeboekt, blijkbaar moest dat van te voren. Toen hebben we ergens anders een Thai massage gehad, best pittig en pijnlijk haha, en wel een ervaring maar 1 keer is genoeg! Later wel nog een blinde voetmassage gehad (door een blinde man), en ik hoopte dat dit dan voor hun goede inkomsten zijn zegmaar!

Die Twentse meiden heb ik ook opgezocht in Chiang Mai en met z'n allen zijn we naar het 'grootste' open air festival geweest van Chiang Mai (2 minipodia haha): Chiang Mai Smile Festival, €7,50 voor een kaartje. Dit was echt fantastisch, neon facial paint en buckets met vodka redbull, de dag erna was wat minder leuk... ;-).

Die dag heb ik vooral gerelaxed met de meiden uit NL, met die kater was het onmogelijk om goed Engels te praten ;-). Verder was de koning ook jarig maar van die viering hebben we weinig meegekregen. We hebben ons busticket naar Pai geboekt voor de volgende dag (ik ging tegelijk met m'n Duitse travelbuddy Luisa) en de Nederlandse meiden kwamen een dag na ons aan.

In Pai zaten we in Darling view hostel en dat was mega gezellig. In de bus naar Pai een jongen uit Nieuw-Zeeland ontmoet, Blake, en met hem ook 2 dagen opgetrokken (samen met de andere meiden). De eerste dag gerelaxt en btje rondgelopen. Savonds naar de Sunset bar geweest, een ontzettende hippiebar aan het water, echt heel gezellig). In Pai hebben we de tweede dag scooters gehuurd en zijn we naar de hotsprings en de canyon geweest, allebei super mooi en een super mooie rit. Bij de hotsprings (verschillende baden in de natuur met verschillende temperaturen, variërend van 37 tot 80 graden - in de laatste kon je niet baden maar wel eieren koken!) hebben we ook een jongen uit Arizona ontmoet, Taylor, en hij ging met ons op de terugweg mee want hij verbleef ook in Darling. We waren inmiddels met z'n 7en: Gabi (Spaans), Luisa (Duits), Frederiek en Lianne (NL), Blake (Nieuw-Zeeland en Taylor (US) en ik dan. Super gezellig gegeten bij tentje langs de weg en erna bij t hostel gechilld en drankjes gedronken, wat eindigde in een groot feest (oa fried morning glory, jam!) met een kampvuur, veel muziek, de eigenaresse van Darling (Darling noemt iedereen haar ook) die de muziek op een gegeven moment zachter zette, maar toen zelf weer heel hard omdat ze toch wel zin had om te dansen, en veel te veel rum en cola (een grote fles rum kost €7,50). De dag erna was wederom niet echt een beste. Goed, die dag dan ook niet zoveel gedaan en savonds zou ik dan ook de minibus nemen naar de grens om naar Laos te gaan. Dit ticket had ik met m'n inmiddels nieuwste reisbuddy (de Argentijn) geboekt, hem had ik ook in Darling ontmoet toen we toevallig op hetzelfde moment op het punt stonden om naar het centrumpje te gaan om te boeken. De Spaanse en Duitse heb ik gedag moeten zeggen want zij gingen niet naar Laos en Fredriek en Lianne zitten een dag achter mij omdat de bus vol zat voor die dag dat ik ging.

Op dit moment zit ik dus nog steeds op de slow boat dus met 2 Australische meiden, 1 Engelse jongen en de Argentijn, allemaal ontmoet in het busje van Pai naar Chiang Kong en erg gezellig. Heel grappig hoe je dezelfde mensen blijft tegenkomen hier, iedereen reist een soortgelijke route. De Engelse jongen hadden we in Chiang Mai bijvoorbeeld al ontmoet met de olifantentrek, sterker nog, hij zat samen met Luisa (Duitse) op een olifant en nu zit ik met hem op de slow boat in Laos. Je ziet overal bekende gezichten maar vaak is het even nadenken waar je ze eerder hebt gezien. Het is wel echt meeega makkelijk om mensen te ontmoeten en iedereen reist met elkaar, je bent echt nooit alleen, terwijl ik dat niet eens zo erg vind, maar het komt gewoon echt niet voor. Iedereen zorgt ook voor elkaar en dat is ook wel schattig. Er waren bijvoorbeeld echt super veel mensen met de scooter gecrashd in Pai, en dan zijn er meteen mensen die met anderen mee gaan naar de dokter etc. Ze komen er allemaal wel goed vanaf overigens (alleen wat schaafwonden, gelukkig gezien sommige verhalen!), maar ik ben behoorlijk wat mensen tegen gekomen die onderuit waren gegaan, maar dat waren er wel een paar zonder ervaring.

Ik ben benieuwd naar Laos en Luang Prabang, ik ben inmiddels 2,5 week weg en de tijd vliegt maar toch ook niet, want ik heb al zoveel gezien in zo'n korte tijd! Je vergeet wel echt de tijd en de dagen, maar dat is juist heel relaxt. Ik ga dr maar eens een eind aan breien, want dit is waarschijnlijk m'n langste verhaal ever. Ik hoop niet dat mensen dit saai vonden ;-) maar het leek me goed eens even een goede update te schrijven!

Volgende keer zal ik over Laos schrijven, ze zeggen hier in ieder geval dat het 'same same but better' is (dan Thailand). Ik ben benieuwd!

Dikke kussen voor iedereen!

  • 11 December 2013 - 17:02

    Marlot:

    Wauw wat heerlijk zo'n uitgebreid verhaal, ik had even het idee dat ik overal bij was geweest haha. Ik ben blij dat je niet in de gevangenis bent geweest, klinkt nogal luguber door gevangenen laten masseren ;). En het verbaast mij altijd weer hoe gemakkelijk het lijkt om contact te leggen met anderen, zoveel mensen als je in zo'n korte tijd al hebt ontmoet! Nu ben je lekker aan het bowlen, ik hoop dat in je volgende verhaal staat dat je de anderen flink hebt ingemaakt! Doe voorzichtig en ik kijk uit naar een volgend verhaal! Dikke kus ook van Ing vanuit Brunel!

  • 12 December 2013 - 14:02

    Tessa:

    Ahh die lange reis uren herkennen we hier in Zuid-Amerika ook pff! Maar het klinkt heel gezellig met al die mede-backpackers daar! Ben heel blij te horen dat jullie als reizigers een beetje op elkaar passen. Maar gelukkig geen scootercrash voor jou. Je verhalen over Thailand klinken heerlijk dus zou mooi zijn als Laos inderdaad zelfs 'same same but better' is haha! Ga nu snel je foto's op fb bekijken, die heb ik gemist. Heeele dikke kus uit Lima

  • 12 December 2013 - 15:10

    Desi:

    Wat wat leuk noukie!! Zit met mijn neus tegen het scherm je reisavontuur te lezen (kleine lettertjes voor tante Dees). En wat leuk dat je zoveel reismaatjes ontmoet!!
    Veel plezier meissie xxx

  • 16 December 2013 - 15:01

    Inge:

    Superleuk om alles te lezen noukie! Kan in gedachten helemaal met je meereizen haha:) kus!!

  • 16 December 2013 - 18:14

    Flo:

    Lieve Nouk! Heerlijk uitgebreid verhaal, ik ben weer helemaal op de hoogte en met je foto's erbij kunnen we hier in NL ook nog een beetje meegenieten!
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt, hoop dat je in Laos weer veel mooie avonturen meemaakt! Dikke knuffel!!

  • 30 December 2013 - 18:44

    Henriette:

    Hoi Anouk, wat ontzettend leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat. Geniet vooral van je mooie reis en pas goed op jezelf! Dikke kus van je buurvrouw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 24 Nov. 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 4474

Voorgaande reizen:

25 November 2013 - 08 April 2014

Mijn reis naar Zuid-Oost Azië, Australië en NZ

Landen bezocht: